20 хил. десетокласници не могат да напишат резюме

По-добри резултати по математика и приблизително същите като миналогодишните по български език и литература установи Министерството на образованието при десетокласниците. Резултатите от националните им външни оценявания са публикувани тук.

Завишението по математика не идва от подарените по 4 точки на учениците, ощетени заради обърканите формули, предоставени от МОН. Те не са включени в изчисленията, уточняват оттам.

Средният резултат по математика тази година е 32,28 точки от максимум 100, а през 2021 г. бяха 27,68 т. Тестът включваше 17 задачи, 15 от които с избираем отговор и две със свободен. Проверяваха се разбирането и прилагането на основни понятия, свойства и теореми и уменията за извличане на информация от текст, графика, таблица.

Повече от половината ученици могат да извършват действия и да сравняват реални числа, както и да прилагат аритметична прогресия. Над 2/3 от тях се затрудняват да определят линейна функция по графика, да съставят модел на израз чрез извличане на информация от текст и да намират обем на тяло. Само около 37% от учениците умеят да решават задачи за произволен триъгълник, прилагайки косинусова теорема, едва 35% знаят метричните зависимости в правоъгълен триъгълник.

Без точки на някоя от двете задачи с разширен свободен отговор са над 70%.

Средните резултати на националното външно оценяване по български език и литература – 43,16 точки от 100, са близки до миналогодишните 45 от 100.

Български

В изпита по български език и литература бяха включени 23 задачи, 14 от които – с избираем отговор и 8 – със свободен. Една изискваше да се създаде текст. Значителният брой задачи със свободен отговор проверяваха уменията за търсене и намиране на информация, за обобщаване и тълкуване на отделни елементи в текстовете, за осмисляне и оценяване на сравнително кратки текстове.

Като цяло десетокласниците се справят успешно със задачите с избираем отговор, но имат проблеми с писането на свободния. Почти 2/3 от тях се затрудняват да определят и запишат със свои думи два примера за отчуждението между хората в града, а 30% – да формулират собствена теза по темата „Човекът и общуването“.

На над 20 000 ученици от явилите се около 52 хил. не е присъдена нито една точка на задачата за създаване на резюме на откъс от художествена творба.

Няма десетокласници с максимален брой точки и по двата предмета. 21 имат 0 точки и на двата изпита. По български с 0 точки са 75 ученици (при 96 през 2021 г.), а по математика – 328 ученици. Никой няма 100 точки по български. Над 14 пъти повече от м. г. са пълните отличници по математика. 100 точки имат 412 при 29 през 2021 г. 

София-град, Смолян и Варна са с най-високите средни резултат. По математика първенец обаче е област Кърджали. Леки размествания се наблюдават при регионите с най-малък среден брой точки, като Разград е излязъл от последната тройка и по двата предмета. Последна е област Монтана с 35,14 точки. Пред нея са Търговище (35,63 т.) и Шумен (36,36 т.)

Оффнюз

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram