Машините за жп билети само за красота

Чисто нови модерни автомати по жп гарите у нас стоят като паметници и не издават билети. Причината е, че вендинг машините са доставени без софтуер и тепърва такъв трябва да им бъде инсталиран. Към момента БДЖ разполага с общо 30 автомата за продажба на билети, закупени с цел да се намали чакането по опашки по гишетата и да се подобри обслужването на пътниците. От тях 23 вече са монтирани по гари в цялата страна.

Останалите седем се очаква да се монтират в метростанциите „Искърско шосе“ и „Горна баня“, които имат жп гари в непосредствена близост. Апарати ще има и на метростанция „Летище София“, както и на жп гарите Стара Загора и Пловдив. На Централна гара София има най-много автомати – три броя – заради голямата концентрация на пътници и необходимостта от осигуряване на повече възможности за продажба на билети.

Нито един от тези автомати обаче не работи. Причината за това е, че договорът за доставка на машините, сключен през юли 2020 г. от тогавашното ръководство на БДЖ, не включва инсталиране на софтуер, който е задължителен компонент за работата им. Избраният изпълнител след проведена обществена поръчка отговаря за доставката на машините, работата на хардуерните компоненти на автоматите, но не и за софтуера, без който машините няма как да заработят. В момента монтираните билетни автомати са свързани с интернет и са настроени да излъчват кратка видеопрезентация за тестване на хардуерните компоненти и свързаността, обясниха от превозвача. За машините БДЖ са похарчили над 350 000 лв. без ДДС.

В момента машините нямат никакъв проблем с хардуера и чакат, докато БДЖ организира обществена поръчка за избор на изпълнител за доставка, инсталиране и поддръжка на софтуер за тях. Така се подготвя, а преди нея са получени индикативни оферти по вече извършена пазарната консултация от „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД с редица айти компании. След приключването на този процес ще се реализира фактическото издаване на превозни документи от вендинг машините, обещават от превозвача.

Гафът с вендинг машините бе оповестен от депутата Зорница Стратиева от „Демократична България“ (Зелено движение), известна с това, че всяка сутрин пътува до работа в парламента с влак от Перник. От нейна публикация във Фейсбук става ясно, че автоматът на гара Перник не работи, а на дисплея му върви презентация за операционната система „Уиндоус“. Депутатът се оплаква и от огромните опашки пред физическите каси за билети, които не смогват да обслужат пътниците и това води до епизодични изпускания на влакове или качване без билет.

Във връзка с това от БДЖ обясниха за „Телеграф“, че в натоварените часове в гара Перник работят три билетни каси, което според превозвача е напълно достатъчно. От БДЖ допълнително призоваха редовно пътуващите да закупуват абонаментни карти, за да не се налага всеки ден да се редят пред билетните каси. Освен от билетните каси, клиентите на БДЖ могат за закупят билети за своето пътуване през системата за онлайн билетоиздаване директно чрез своето мобилно устройство. По този начин не е задължително билетът да се разпечатва на принтер, тъй като той се валидира от кондуктора във влака директно от мобилното устройство, обясняват още от железницата.

Карта смъква цената на пътуването с до 50%

Редовно пътуващите клиенти на БДЖ могат да закупят абонаментни карти, които се издават за един или за три месеца. При наличието на железопътна карта за намаление при пътуване се предоставя възможност за намаление от 25 до 50% от цената на абонаментната карта, като по този начин цената на едно пътуване на практика е още по-ниска. По данни на БДЖ около половината пътуващи по направлението Перник – София ползват абонаментни карти.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram