Проф. Олег Асенов, АПИ: Усилено се подготвяме за въвеждане на системата


„Усилено се подготвяме за въвеждане на системата. Тя е много важна за нас, много важна за пътния сектор. И от тази гледна точка, всички усилия и действия, които са необходими, са реализирани“. Това каза в репортаж за предаването „Тази събота“ по БТВ членът на УС на АПИ проф. Олег Асенов от Централното управление на тол-системата. „Важното е при определяне на окончателната дата да се има предвид, че потребителите на пътя трябва да имат достатъчно време да бъдат подготвени, защото промяната, особено за тежкотоварните автомобили е съществена“, добави той.

„Бих казал, че за нас е много важно по-бързото въвеждане на системата от гледна точка на това, че пътната инфраструктура, като сектор е един от недофинансираните сектори“, подчерта още проф. Олег Асенов. В студиото на предаването темата коментираха и Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, и Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. „Ние считаме, че първо, не са готови. Нито един превозвач не знае как да си закупи бордово устройство, от къде да го закупи, как се работи с джипиес-оператори, доставчици на декларирани данни и т. н. Но това не е най-същественият проблем“. Това каза изпълнителният директор на Съюза на междародните превозвачи Йордан Арабаджиев. „Според нас, най-същественият проблем е арогантното поведение от страна на министър Аврамова в целия този процес, по отношение на тол-таксите. Защото в процеса на обществено обсъждане, освен всички работодателски организации – КРИБ, АИКБ, Стопанската камара, всички транспортни организации, хранително-вкусовата промишленост, зърнопроизводители, дадоха един куп предложения и становища. И знаете ли колко бяха приети? Нула. Т. е., когато ти не се съобразиш с бизнеса, не чуеш нито едно неговот предложение, не го отчетеш като разумно, това за нас е арогантно отношение. Нула предложения са приети. И аз ще ви дам един пример, да речем за екологично чисти класове превозни средства. В Германия и Полша те са освободени от тол-такси. Ние предложихме такива превозни средства да плащат 50 процента от най-високия екологичен клас, защото те на практика са с нулеви въглеродни емисии. Няма реакция, не се прие“, изтъкна Йордан Арабаджиев и каза още, че на 13 януари от Съюза на международните превозвачи се готви национален протест, в който се очаква да участват и автобусни и таксиметрови превозвачи, и в който ще има две основни искания – оставката на регионалния министър Петя Аврамова и редуциране на таксите, както по отношение на тарифата, така и по отношение на обхвата, и съответно преференции. „В целия Европейски съюз има преференции за тези, които ползват пътната мрежа. Ние трябва по някакъв начин да защитим български транспортен бизнес, трябва да му дадем той да може да получи глътка въздух от това шоково налагане на тези такси“, каза още Йордан Арабаджиев. „Аз бих казала следното, като цяло, философията на въвеждането на тол-системата е сбъркана. Защото философията, към момента, към която се стреми Министерството на регионалното развитие и благоустройството е всъщност, да постигне събирането на едни суми, които да бъдат 290 млн. от леките автомобили и 400 и няколко млн. от камионите и от автобусите. Вие знаете ли какво е съотношението между едните и другите. Имаме 3 млн. леки автомобили и 100 хил. превозни средства, които са автобуси и камиони. Как 100 хил. превозни средства ще генерират повече приход от 3 млн. превозни средства, нека да го направи“, коментира от своя страна председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. „Как ще се постигне на гърба на българския гражданин? Защото, това, което в момента се тиражира, че няма да увеличим винетката, защото виждате ли, ние имаме толеранс към българските данъкоплатци, извинявайте, няма да увеличим винетката, но какво ще направим? Ще увеличим всички стоки, доставки, услуги, защото тези 400 млн., които ние трябва да ги платим с тези 100 хил. превозни средства, някой дали може да направи анализ, колко хиляди лв. годишно, да не кажа милиони, ние трябва да плащаме на държавата в момента и от къде ще дойдат тези средства?“, риторично запита Милтенова. По думите й, начинът, по който в момента се коментира, че превозвачите не искат да плащат е изключително некоректен. „Защото тези средтва ще дойдат от българските граждани, от българските потребители на услугата. И това е арогантното. Защото това ни се каза в министерството – вие няма да плащате, ще плащат българският потребител. Е, извинявайте, ама този български потребител до кога ще плаща?“, коментира още Магдалена Милтенова. /КРОСС/

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram