Вижте всички решения на МС от вчерашното му заседание

Актуализирана е Националната стратегия

за развитие на научните изследвания

в България 2020

 

Правителството одобри актуализиран вариант на Националната стратегия за развитие на научните изследвания в България 2020 и План за действие към него за периода 2015-2020 г.

Актуализираният вариант на Стратегията и на Плана за действие се основават на изводите от изпълнението на Плана за действие до 2013 г., резултатите от изпълнението на Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013 т. и са разработени в съответствие и в допълнение на целите и приоритетите на Националната програма за реформи и Националната програма на развитие България 2020.

В целите и дейностите на Националната стратегия за развитие на научните изследвания и Плана за действие са отразени коментари и становища на научната общност в резултат на публично обсъждане на документите в специално създаден електронен форум на Министерството на образованието и науката. Междуведомствена работна група разработи окончателния вариант на текстовете, който бе представен за одобрение на заседание на Националния съвет за наука и иновации. Стратегията ще се реализира в координация и допълнение с Национална пътна карта за научна инфраструктура и оперативната програма на Фонд „Научни изследвания”.

Основните бариери за развитието на научните изследвания в България, идентифицирани в Стратегията, са липсата на устойчивост и прогнозируемост на инвестициите в научноизследователска и развойна дейност, на адекватна политики за финансиране на научните изследвания и за концентриране на научния потенциал към приоритетни направления, нисък дял на програмно финансиране на научните изследвания и др. Двата документа си поставят за цел да подпомогнат процесите в научната система в България за превръщането на науката във фактор за развитието на икономика, базирана на знанието и иновационните дейности. Изпълнението им ще създаде условия и подходяща среда за осигуряване на качествени научни изследвания чрез концентрация на ресурси в приоритетни области и чрез мерки за изграждане на ново поколение учени.

Националната стратегия за развитие на научните изследвания и Планът за действие ще способстват за пълноценното интегриране на България в европейското научно семейство и ще я направи активен и конкурентоспособен партньор в европейските изследователски и иновативни мрежи.

 

 

Одобрен е двугодишен план по Националната стратегия за развитие на педагогическите кадри

 

Правителството прие Национален план за изпълнение на дейностите по Националната стратегия за развитие на педагогическите кадри (2014-2020). Стратегията беше приета в средата на тази година и определя рамката на държавната политика за образование и обучение и за професионално развитие на педагогическите кадри, задава модел на цялостен подход и на политики за подобряване качеството на образованието в страната, създава условия за повишаване на авторитета и социалния статус на учителите.

Одобреният днес план обхваща периода до 2016 г. включително и в него са посочени отговорните институции за изпълнението на мерките, източниците на финансиране и очакваните резултати. Заложените дейности са свързани с въвеждането на единна система за контрол на качеството при подготовката и продължаващата квалификация на педагогическите кадри. Предвидена е система за контрол на качеството на труда, на професионалното и на кариерното развитие, водеща до диференцирано заплащане на педагогическите кадри. Учителската професия се включва в списъка на регулираните професии в България.

Изпълнението на плана ще допринесе за реализирането на реформа, която обхваща целия времеви диапазон от кариерното консултиране на завършващи ученици през университетското обучение на студентите по специалностите „Педагогика” и „Педагогика на обучението по…”, мерки за професионално израстване на учители, продължаващата квалификация на педагогическите кадри.

 Посланикът на България в Норвегия

ще бъде акредитиран и в Исландия

 

Правителството предлага на Президента на Република България да издаде указ за назначаване на Румяна Митрева – извънреден и пълномощен посланик на България в Норвегия, и за представител на страната ни в Исландия със седалище в Осло.

Дипломатическите отношения между България и Исландия са установени през 1963 г. и традиционно българските посланици в Норвегия се акредитират и в Исландия.

Румяна Митрева е дипломат от кариерата, дългогодишен служител на МВнР, заемала дипломатически позиции в представителствата ни в Атина, Женева и Брюксел. Професионалната й квалификация, опит и познания дават основание тя да изпълнява успешно задълженията на поста извънреден и пълномощен посланик на България в Исландия.

Правителството реши още в Лихтенщайн да бъде открито почетно консулство на България, чийто консулски окръг ще обхваща територията на княжеството. За почетен консул ще бъде назначен Хелмут Шверцлер със седалище в гр. Шаан.

Дипломатическите отношения между България и Лихтенщайн имат 77-годишна история. Двустранният диалог на политическо ниво, както и между бизнес средите, е отличен, за което свидетелстват много инициативи, посветени на страната ни. Откриването на почетно консулство би създало допълнителни благоприятни предпоставки за разширяване на сътрудничеството в области като икономика, образование, наука и култура. Назначаването на Хелмут Шверцлер – адвокат и бизнесмен в сферата на туризма, който се ползва с изключително добро име, за почетен консул на България ще допринесе за установяване на по-активни и ползотворни контакти между двете страни.

С друго решение за почетен консул на България в Португалия със седалище в Санта Мария да Фейра и консулски окръг, обхващащ територията на областите Порто, Авейро и Брага, беше назначен Антонио Риош де Аморим. Той е виден португалски индустриалец, председател на Управителния съвет на „Кортисейра Аморим”, специализирана във всички области на добиването и обработката на корк, обществена фигура с отлични обществени позиции и подкрепа. Интересът и приятелството на Антонио Риош де Аморим към българския народ и България датират още от първите стъпки в професионалната му кариера – през 1998 г. той създава фирма в Пловдив („Аморим Корк България”), която работи с най-престижните винарски изби у нас, като осъществява дейности на пазарите на Румъния и Молдова.

В Северния регион, който неговият консулски окръг обхваща, е съсредоточена индустрията на Португалия и най-големите местни и чуждестранни предприятия са установили своите производствени и транспортно-логистични центрове там. По оценка на посолството ни, в региона пребивават около 5000 български граждани, чийто брой постоянно нараства. Наличието на почетно консулство на страната ни в Северна Португалия и назначаването на г-н Де Аморим за почетен консул ще спомогне за активизиране на търговско-икономическото сътрудничество, както и за поощряване на чуждестранните инвестиции и за активизиране на туристическия обмен между двете страни.

 

В местността Семково ще бъде изграден посетителски информационен център

 

В местността „Семково” в община Белица ще бъде изграден Посетителски информационен център, свързан с опазването на околната среда, реши правителството.

Центърът ще бъде изграден по проект за устойчиво управление на Национален парк „Рила”, финансиран по ОП „Околна среда”, по който бенефициент е Дирекция „Национален парк Рила“. Той ще бъде използван за нуждите на парковите участъци Боровец, Бели Искър, Говедарци и Белица. Центърът ще се обособи на място, свързано с основните туристически потоци, водещи към защитената територия. В сградата с площ до 150 кв. м ще се помещават зали за провеждане на презентации и обучения на организирани групи, места за експозиции и интерактивни модули, както и офис помещения.

 

 Общините получават допълнително средства

за образователни дейности

 

Правителството прие две постановления, с които одобри над 5,6 млн. лв. допълнителни трансфери по бюджетите на общини за осигуряване на дейности по три национални програми за развитие на средното образование, изпълнявани от общинските училища.

Средствата, които се предоставят по НП „Оптимизация на училищната мрежа”, са в размер на 2 129 697 лв. По НП „Информационни и комуникационни технологии в училище” за изплащане на остатъка от годишните разходи за интернет свързаност на училищата са осигурени 365 544 лв. Други 3 150 107 лв. са предназначени за дейностите, изпълнявани от общинските училища по НП „С грижа за всеки ученик“.

Финансирането е за сметка на предвидените средства по бюджета на Министерството на образованието и науката.

 

 

Увеличават се максималните размери

на ангажиментите за разходи,

които могат да бъдат поети от МРР през 2014 г.

 

Правителството одобри увеличаване на утвърдените със Закона за държавния бюджет максимални размери на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети от Министерството на регионалното развитие през 2014 г. Увеличението е от 154,263 млн. лв. на 185,845 млн. лв. и е свързано с необходимостта от поемането на ангажименти по проекти за основен ремонт и ново строителство и договори за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа от Агенция „Пътна инфраструктура“. По-голямата част от договорите, по които АПИ е страна, са с дълъг срок на изпълнение предвид спецификата на дейността, като изпълнението се извършва в рамките на утвърдените разходи по бюджета на агенцията за съответната година. Промяната не оказва пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет.

От 96,083 млн. лв. на 108,014 млн. лв. се увеличава лимитът на средствата, които АПИ може да усвоява като външно финансиране за разплащания съгласно договора между България и Европейската инвестиционна банка за финансиране по Проект „Транзитни пътища V“ през 2014 г. Промяната е необходима за разплащания в рамките на утвърдените за Агенцията лимити за разходи от външно финансиране. Тя не води до увеличаване размера на заемния договор с банката. Предвижда се новият финансов транш по специалната валутна сметка на АПИ да стане през месец ноември тази година.

Правителството одобри и вътрешни компенсирани промени на утвърдените разходи по области на политики и бюджетни програми по бюджета на Министерството на инвестиционното проектиране за 2014 г. Поради отпадане на необходимостта от извършване на определени утвърдени разходи, се намаляват средствата по Бюджетна програма 1 „Инвестиционно проектиране, устройствено планиране, финансиране и контрол“ и Бюджетна програма 3 „Геодезия, картография и кадастър“. Увеличават се утвърдените разходи по Бюджетна програма 2 „Нормативно регулиране и контрол на инвестиционния процес в строителството“.

 

 

Правителството приключва с приятелски споразумения четири дела срещу България в ЕСПЧ

 

Правителството ще сключи приятелски споразумения с Андрей Димитров, Петър Стоянов, Джеврие Данъш и Камелия Тодорова по жалбите им пред Европейския съд по правата на човека. Твърдяното нарушение и в четирите случая се изразяват в наложена забрана по отношение на жалбоподателите за напускане на страната и непропорционалността в преценката на тази мярка от страна на властите.

Кабинетът признава справедливостта на повдигнатите оплаквания и ще заплати на жалбоподателите определената от ЕСПЧ сума – 2000 евро на Андрей Димитров, 2500 евро на Петър Стоянов, 1500 евро на Джеврие Данъш и 2900 евро на Камелия Тодорова, за претърпените вреди и направените разходи, с което ще се сложи край на делата.

 

 

За публична държавна собственост е обявен имот, ползван от Българската национална филмотека

 

От частна в публична държавна собственост се променя статутът на имот, предоставен за управление на Министерството на културата за нуждите на Българската национална филмотека. Имотът се намира в столичния район „Средец“. След промяната на статута на имота той остава в управление на Министерството на културата за изпълнение на дейността на националната филмотека.

Четири апартамента, собственост на „Холдинг Български държавни железници“ ЕАД, ще бъдат отдадени под наем чрез пряко договаряне. Апартаментите са разположени в кв. „Подуяне” в София, като площта им е между 50 кв. м и 66 кв. м. Жилищата са силно амортизирани и трудно биха били продадени на свободния пазар.

 

 

Утвърдено е българо-румънското споразумение

в областта на младежта и спорта

 

Правителството утвърди подписаното на 7 март т. г. Споразумение за сътрудничество в областта на младежта и спорта между българското и румънското министерства на младежта и спорта.

Сътрудничеството в областта на младежта предполага активно взаимодействие и обмен на добри практики чрез насърчаване на институциите и организациите от двете страни за участие в съвместни проекти и подкрепа на тези проекти пред международни организации, осъществяване на обмен на информация и публикации по младежки въпроси, участие на представители на двете страни в младежки двустранни прояви – фестивали, конференции, симпозиуми, семинари, изложби, програми за обмен на доброволци и други мероприятия, както и обмен на опит сред специалистите в областта на държавната политика за младежта, съдействие за организиране на младежки визити в рамките на съвместни програми и мероприятия.

Сътрудничеството в областта на спорта обхваща съдействие за установяване на преки контакти между спортните федерации, центровете за олимпийска подготовка, научните и учебни заведения със спортен профил, провеждане на учебно-тренировъчни лагери, съвместни тренировки на националните и клубни отбори по различни видове спорт на спортната база на страните. Страните подчертават важността на съвместните дейности в борбата срещу използването на забранени вещества и методи в и извън състезателните дейности.

 

 

Договаряме с Унгария правилата за защита

на класифицираната информация

 

Министерският съвет одобри проект на междуправителствено споразумение на България и Унгария за обмен и взаимна защита на класифицираната информация.

В документа са посочени съответните нива на класификация за сигурност на информацията, мерките за защитата й, както и начините на обмен. Включени са текстове, уреждащи режима на сключване на класифицирани договори, процедурите за извършване на международни посещения, размножаване и превод, както и правилата за действие при нарушаване на мерките за сигурност.

 

 

Одобрени са резултатите от пет заседания

на Съвета на ЕС

 

Правителството одобри резултатите от пет заседания на Съвета на Европейския съюз, проведени през октомври и в края на месец септември.

Министрите на земеделието от ЕС имаха две срещи – неформална на 28-30 септември, и редовна на 13 и 14 октомври. В рамките на първата беше проведена дискусия на тема „Как земеделието на ЕС ще отговори на предизвикателството продоволствена сигурност за всички”. На нея беше посочена необходимостта от фокусиране на вниманието върху научните изследвания и иновациите и изграждането на координирана рамка на националните и европейски политики. Държавите-членки призоваха за по-гъвкави и ефективни мерки за справяне с проблемите, които възникват във връзка с продоволствената сигурност.

На редовното си заседание в Люксембург министрите постигнаха политическо споразумение относно възможностите за риболов за 2015 г. за определени рибни запаси в Балтийско море. Съветът проведе и ориентационен дебат по отношение на приноса на селскостопанския сектор към междинния преглед на стратегия „Европа 2020”. Част от делегациите подчертаха, че препоръките, подготвени на ниво ЕС, следва да предложат повече гъвкавост на държавите-членки за изпълнение съгласно тяхната национална специфика. Изтъкнато беше, че новата Обща селскостопанска политика, в частност с мерките за развитие на селските райони, вече има възможността да допринесе за постигането на целта на „Европа 2020” по отношение на заетостта чрез действия, насочени към запазването на работни места в селските райони и подобряването на атрактивността на тези райони, особено по отношение на младите хора.

Правителството одобри и резултатите от участието на българската делегация в редовното заседание на Съвета по конкурентоспособност (вътрешен пазар, индустрия, изследвания и космическо пространство), което се проведе на 25 и 26 септември 2014 г. Б Брюксел.

В рамките на частта „Вътрешен пазар и индустрия“ беше дискутирано укрепването на индустриалната конкурентоспособност и бяха одобрени заключения за нейното интегриране във всички свързани политики на ЕС. Основната цел е създаването на по-силна индустриална база за европейската икономика. В частта „Научни изследвания“ Европейската комисия представи стратегически документ за научните изследвания и иновациите като източник за възстановяване на растежа. Акцентирано беше върху качеството, ефективността и ефикасността на публичните финанси в областта на научните изследвания, намаляването на фрагментацията на ресурсите и за подсилване на ролята на образователните политики и институции за изпълнението на Европейското научноизследователско пространство.

Неформалното заседание на Съвета на министрите по транспорт, телекомуникации и енергетика (формат „Транспорт“) се проведе на 8 октомври в Люксембург. На него представителите на държавите-членки разгледаха предложението за регламент за създаване на рамка за достъп до пазара на пристанищни услуги и финансова прозрачност на пристанищата. В областта на въздухоплаването беше представен доклад за напредъка по предложението за регламент за прилагането на Единното европейско небе (ЕЕН II+). Председателството отбеляза, че приемането на досието ще доведе до подобряване на ефективността на аеронавигационното обслужване и фрагментацията на системата за управление на въздушното движение. Проведен беше дебат по законодателните предложения, които са част от „Пазарния стълб“ на Четвърти железопътен пакет. Бяха обсъдени предложения за създаване на Единно европейско железопътно пространство и за отварянето на пазара на вътрешни услуги за железопътни пътнически превози. Разгледано беше и предложението за директива за улесняване на трансграничния обмен на информация относно пътнотранспортни нарушения, свързани с безопасността по пътищата.

Кабинетът одобри също така резултатите от неформалното заседание на министрите на енергетиката от ЕС, проведено на 6 октомври в Милано. На срещата бяха разгледани въпроси, свързани с енергийната сигурност и завършването на вътрешния енергиен пазар на Съюза. В състоялата се дискусия за енергийната сигурност е отбелязана общата ангажираност на държавите-членки и са очертани мерки за обезпечаването й като диверсификация на източниците на енергийни доставки и изграждане на необходимата енергийна инфраструктура. Посочено е значението на местните енергийни ресурси и на ефективно функциониращия вътрешен пазар като гаранция за енергийната сигурност и по-активното регионално сътрудничество между държавите. В рамките на втората тема са обсъдени основните предизвикателства за завършването на вътрешния енергиен пазар и е откроена необходимостта от по-амбициозна цел за реализиране на физическото му свързване и хармонизирането на политиката за развитие на ВЕИ, като се зачита суверенното право на всяка държава-членка да разработва своите енергийни стратегии.

На срещата си в Люксембург на 9 и 10 октомври министрите на правосъдието обсъдиха предложенията за регламенти за създаване на Европейска прокуратура и за насърчаване на свободното движение на гражданите и предприятията чрез опростяване на приемането на някои официални документи в ЕС.

В рамките на дискусията по първата тема България се обяви за силна, единна и ефективна прокуратура, която да може да разследва и повдига обвинения в цялото европейско правно пространство. Българската позиция е, че границите не бива да препятстват преследването на престъпления срещу финансовите интереси на ЕС и именно в това ще е приносът на европейската прокуратура – тя трябва да действа пряко в засегнатите юрисдикции и да използва собствени способи и процесуални правомощия, като така ще се получи напредък спрямо сега съществуващите традиционни методи на взаимна правна помощ между държавите-членки.

По втората обсъждана тема България подкрепи идеята многоезичните стандартни удостоверения, предвидени в регламента, да се използват самостоятелно, наред с националните документи, като органите на държавата-членка не могат да бъдат задължавани да издават многоезично стандартно удостоверение на Съюза, ако в самата държава не съществува подобен официален документ. По въпроса за евентуалното провеждане на проучване с оглед разработването на специална електронна система за пряк обмен на официални документи между държавите-членки, България изтъкна прогреса, който такава стъпка би донесла, но подчерта необходимостта от анализ и на финансовия аспект на изграждането на подобна система както за целия Съюз, така и за отделните държави-членки.

 

 

Защитените училища в България са 137, средищните – 794

 

Правителството актуализира списъците на защитените и на средищните училища в България.

Към досегашните 136 защитени училища са добавени нови две. Те са в селата Левка, област Хасково, и Видраре, Софийска област. От списъка отпада училището в с. Градец, Сливенска област.

За защитено се определя държавно или общинско училище, което, ако бъде закрито, поне 10 ученика в задължителна училищна възраст ще пътуват на не по-малко от 20 км до най-близкото друго училище. За планинските райони освен километрите се отчита разчлененост на релефа, обезопасеност на маршрута, налична пътна инфраструктура, денивелация. Статут на защитено училище придобива и училище, което, ако бъде закрито, неговите ученици няма да могат да се обучават в най-близкото средищно училище поради липсата на капацитет и невъзможност да бъдат изпълнени здравно-хигиенните изисквания в него.

С актуализацията на списъка на средищните училища за 2014/2015 г. от него отпадат 10 от вписаните и се включват нови осем средищни училища от осем области. Общият брой на учениците в новите средищни училища е 2047, като 476 от тях са пътуващи.

Общият брой на средищните училища за настоящата учебна година става 794. Те се намират в 647 населени места. Средищните училища са посещавани от общо 198 314 ученици, като пътуващите до 16-годишна възраст са 44 460.

Необходимите средства за целодневна организация на учебния ден и за хранене в столовете в средищните училища са осигурени по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, финансиран от Европейския социален фонд, а при необходимост – и от бюджета на МОН.

Списъците на защитените и на средищните училища са съставени по предложение на общините и след извършени проверки от регионалните инспекторати по образование.

 

Още 300 хил. лв. са осигурени за стипендии

на децата с изявени дарби

 

Министерският съвет одобри допълнителни разходи и трансфери за 2014 г. в размер на 300 240 лв. за изплащане на стипендии по Програмата на мерките за закрила на деца с изявени дарби от държавни и общински училища. От тях 216 135 лв. са от предвидените разходи в държавния бюджет, а 84 105 лв. се осигуряват чрез преструктуриране на разходите по бюджета на МОН за 2014 г.

Програмата на мерките за закрила на деца с изявени дарби предвижда насърчаване на творческите, научните и спортните заложби и потребности на деца с изявени дарби, заели призови класирания в национални и международни конкурси, състезания и олимпиади, чрез еднократно финансово подпомагане и едногодишни стипендии.

 

 

Приет е План за изпълнение на Стратегията

за намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система

 

Правителството прие План за изпълнение на Стратегията за намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система (2013-2020) за периода 2014-2015 година.

Планът подкрепя ключовите мерки в политиките за превенция, интервенция и компенсиране на отпадането и преждевременното напускане на образователната система. Изпълнението му ще допринесе за равния достъп и подкрепата за развитие, за приобщаването на децата и учениците в системата на предучилищното възпитание и подготовка и на училищното образование като предпоставка за пълноценна личностна реализация и за равноправно социално включване.

Целта на плана е да се постигне по-добро взаимодействие между институциите като се обединят усилията на министерства, ведомства, граждани и органите на местното самоуправление, за да не бъде училището оставено само да решава този сериозен проблем. В резултат от изпълнението му се очаква ефективна координация на участващите страни чрез действието на Координационен механизъм на всички нива – национално, областно и общинско.

В двугодишния период на действие на настоящия план следва да се постигне повишаване обхвата на децата в задължителна предучилищна подготовка, намаляване броя на учениците в риск от отпадане, усъвършенстване на Регистъра на движението на децата и учениците, позволяващ проследяване развитието на всяко дете или ученик в риск да отпадне. Сред заложените мерки са въвеждане на специфични политики и мерки за превенция на отпадането от образователната система в стратегиите за развитие на училищата и детските градини, назначаване на помощник-учители и помощник-възпитатели при деца в риск от отпадане, осигуряване на допълнителна подкрепа на децата и учениците със специални образователни потребности от специалистите от ресурсните центрове, подобряване на достъпа до разнообразни извънкласни и извънучилищни дейности, повишаване обхвата за допълнително обучение по български език, институционализиране на центровете за кариерно ориентиране, реализиране на партньорски програми между бизнес-организациите и професионалните училища, привличане на преждевременно напуснали за завръщане в образователната система, увеличаване на възможностите за учене на работното място и др.

По данни на ЕВРОСТАТ към 2013 г. делът на преждевременно напусналите образователната система е 12,5%, като целта, която си поставя Националната програма за реформи към 2020 г., е намаляването му под 11 на сто.

 

 

Одобрени са българските позиции

за две неформални срещи на министри от ЕС

 

Правителството одобри позицията на България за неформалната съвместна среща на министрите на туризма и на културата от Европейския съюз, която ще се проведе в края на месеца в Неапол. Основната тема на нея са възможностите за разширяване на взаимодействието между двата сектора в една обща интегрирана политика с цел постигане на по-висока степен на устойчиво развитие.

В дебата България ще защити необходимостта от възприемане на работещи механизми за насочване на част от генерираните финансови средства от културен туризъм за опазване и социализация на културното наследство и за развитието на съвременните артистични продукти, важността на развитието на мрежа от културни маршрути на европейско, регионално, трансгранично и национално равнище, за използването на дигитализацията в областта на културния туризъм, развитието на образованието в сферата на туризма, както и насърчаване сътрудничеството с междуправителствени организации като ЮНЕСКО и Съвета на Европа.

Одобрена беше и българската позиция за участие в неформалното заседание на Съвета на ЕС по икономически и финансови въпроси, формат „Бюджет”. То ще се проведе на 31 октомври във Венеция. На него финансовите министри от ЕС ще обсъдят следващите стъпки в бюджетната процедура на ЕС за 2015 г. във връзка с помирителната процедура с Европейския парламент и с предстоящия Съвет ЕКОФИН/Бюджет, насрочен за 14 ноември.

 

 

БНР получава 1,2 млн. лв. за разплащане

на задължения по договор за разпространение

на радиопрограми

 

Правителството одобри допълнителни разходи в размер на 250 хил. лв. по бюджета на Държавната агенция „Национална сигурност”. Средствата са за дейности, свързани с овладяване на кризисната ситуация, която възникна в резултат на засиления миграционен поток към територията на страната ни.

С постановлението се отпускат и 1,2 млн. лв. за заплащане на такси за разпространение на национални и регионални програми на Българското национално радио. Този допълнителен трансфер ще даде възможност на БНР да изпълни задълженията си през тази година по сключен договор за разпространение на радиопрограми.

Средствата се осигуряват чрез преструктуриране на разходите по централния бюджет.

 

 

Отстраняват се проблеми, възникнали

след последните изменения в Правилника

за вписванията

 

Правителството одобри изменения и допълнения на Правилника за вписванията, чиято последна редакция е в сила от 1 август т. г. Причина за това са многобройните постъпващи сигнали, становища и жалби, отнасящи се до приложението на конкретни разпоредби на документа.

Предвид значимостта на обществените отношения, уредени с този подзаконов нормативен акт, и констатираните нововъзникнали проблеми по приложението му, в Министерството на правосъдието беше анализирана необходимостта от промени на база на получените становища и сигнали. В резултат на това са изготвени предложения за подобряване на уредбата и преодоляване на съществуващите противоречиви практики по прилагането на правилника.

При изготвяне на предложенията за нормативни промени е взето предвид, че в Правилника за вписванията е регламентирано вписването в нотариалните книги по т. нар. персонална или поименна система. До приемането на Закона за особените залози през 1997 г. не се предвиждаха особени правила за вписването на актове с предмет съвкупност от имоти, тъй като единствената уредена в закона съвкупност беше наследството и единствената негова особеност беше уредена в чл. 6, ал. 2. Отчетено е, че договорът за залог на търговско предприятие може да има за предмет съвкупността търговско предприятие, без посочване на недвижими имоти като отделни елементи на съвкупността, и същата съвкупност – с посочване на недвижими имоти като отделни елементи на съвкупността, като вписването на двата вида договори има различни правни последици.

Предлага се също нова редакция на чл. 51. Въведената с последното изменение забрана за издаване на незаверени преписи от актове, на практика обезсмисля публичния характер на вписването на актовете, с които се прехвърлят вещни права. Публичността на книгите за вписване е въведена в обществен интерес и не може по други съображения, като например намаляване опасността от имотни измами, да бъде ограничавана. Би следвало, с оглед публичния характер на регистъра, всяко лице да може да получи както незаверен, така и заверен препис от вписан акт, ако удостовери своята самоличност при получаване на преписа. Поради това с предлаганото изменение се предвижда диференциран режим за заверени и незаверени преписи от вписани актове. Целта на разпоредбата е собственикът да може да се снабди със заверен препис не само от акта, с който се легитимира като собственик, но и с всички предходни актове на лицата, които са били собственици на имота или са разполагали с вещни права върху него.

Проектът на постановление и докладът към него са публикувани за публично обсъждане в портала за обществени консултации www.strategy.bg.

 

 

В България ще бъде създаден Център

за сътрудничество в областта

на селското стопанство между Китай

и страните от Централна и Източна Европа

 

Правителството одобри проекта на меморандум за разбирателство между Министерството на земеделието и храните на България и Министерството на земеделието на Китай за създаването на Център за сътрудничество в областта на селското стопанство между Китай и страните от Централна и Източна Европа.

Предвижда се Центърът да бъде създаден в МЗХ в София и да изпълнява функциите на изпълнителен орган по координиране на сътрудничеството между Китай и страните от ЦИЕ в областта на селското стопанство. Като участници  на доброволен принцип ще бъдат поканени държавни и неправителствени структури, обществени и бизнес организации и компании от всички страни по Инициативата „16+1” с интереси в областта на сътрудничеството в сферата на земеделието с Китай.

Центърът няма да се превръща в организация за политически диалог по въпроси на селскостопанската политика, а ще бъде платформа за планиране и стимулиране осъществяването на практическо сътрудничество между реални субекти в селското стопанство. Неговите основни задачи са координиране и планиране на инициативи в сферата на земеделието като създаване на съвместни предприятия, насърчаване на търговията със селскостопански продукти, храни, напитки и др.; създаване на платформа за контакти, търсене на партньори за сътрудничество; планиране и координиране на практическото сътрудничество в земеделието между Китай и 16-те страни от ЦИЕ; създаване на база данни, от която да се ползват всички заинтересовани страни; организиране на годишни срещи по отделни ключови теми на сътрудничеството, установяване на мрежа от контакти между китайски институции, организации и компании и такива в 16-те страни за улесняване на бизнес-контактите, размяна на информация и други въпроси от взаимен интерес.

 

 

Още 17 лечебни заведения получават възможност

да кандидатстват за финансиране

по ОП „Регионално развитие”

 

Правителството одобри изменение в Концепцията за преструктуриране на системата на болнична помощ.

С Концепцията към лечебни заведения, доказали, че са с потенциал да запазят своята финансова стабилност и да гарантират както ефективност при използване на обществените ресурси, така и съответствие с критериите за качествена медицинска помощ, се насочват средства по Оперативна програма „Регионално развитие”. Приетите изменения създават възможност повече лечебни заведения, които покриват заложените в Концепцията критерии, да кандидатстват за финансиране по ОПРР. Предложените лечебни заведения са степенувани последователно по важност с оглед целесъобразно изразходване на предоставените финансови средства. Запазва се принципът това да са болници, които в предходния период не са били предложени за финансиране.

Допълнително включените лечебни заведения са следните: УМБАЛ „Свети Иван Рилски” ЕАД – София, МБАЛ – Видин, МБАЛ – Шумен, УМБАЛ – НКБ ЕАД, София, МБАЛ – Добрич, СБАЛАГ „Майчин дом” ЕАД, София, УМБАЛ „Свети Наум” ЕАД, София, МБАЛ – Враца, МБАЛ – Разград, МБАЛ „Света Анна”, Варна, МБАЛ – Ловеч, МБАЛ – Ямбол, МБАЛ – Кюстендил, МБАЛ – Пазарджик, МБАЛ – Перник, МБАЛ – Хасково и МБАЛ – Пловдив.

Очакваните резултати са подобряване ранната диагностика на онкологичните заболявания, което ще допринесе за предотвратяване развитието, повишаване преживяемостта и по-благоприятна прогноза при онкологични заболявания и до подобряване на здравните индикатори.

 

 

Променена е наредбата за регулиране

и регистриране на цените

на лекарствените продукти

 

Правителството одобри промени в Наредба за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти.

В съответствие с разпоредбата на чл. 289, ал. 1 от ЗЛПХМ се предвижда промяна в чл. 5, ал. 1 от Наредбата. Съгласно предложената нова редакция, на административно-наказателна санкция (глоба или имуществена санкция) подлежат всички субекти по веригата, които продават лекарствени продукти, различни от образуваните по реда на закона.

Променят се и разпоредбите, отнасящи се до страните, в които цените на лекарствените продукти се използват като референтни за целите на ценообразуването. Общият брой и конкретните референтни държави се запазват. Предлаганите промени са Финландия и Дания да преминат от основните към допълнителните страни, а Естония (в основните) да бъде заменена с Латвия от допълнителните страни. Предлаганите промени са в резултат на прилагане на нормативната уредба и установените редица трудности, свързани с търсенето на „цена на производител” в посочените страни, необходима за целите на българското рефериране и ценообразуване.

Предложението за отпадане на някои приложения към Наредбата и въвеждане на образци на документи, утвърдени от НСЦРЛП, е в синхрон с общите принципи на европейската регулаторна практика. Цели се Съветът самостоятелно да утвърждава формулярите с оглед по-бързото и ефективното административно обслужване.

Прецизират се текстовете, свързани с въведения облекчен режим за образуване, респективно регистриране на цена, както и включване в Позитивния лекарствен списък на лекарствени продукти с разрешение за паралелен внос или паралелна дистрибуция.

Със създаването на ал. 7 в чл. 37 се запълва съществуваща към момента празнина в уредбата по отношение на лекарствените продукти, заплащани с публични средства, на които е прекратено предсрочно разрешението за употреба, а има законова възможност да се разпространяват на пазара до изчерпване на наличните количества в рамките на една година.

 

 

Промени в правителствено постановление въвеждат по-добра координация при управлението

на средствата от ЕС

 

По-добра координация в управлението на средствата от ЕС въвежда прието постановление на Министерския съвет, с което се допълва ПМС №70/2010 г., регламентиращо материята.

Документът е резултат от дейността на работните групи, създадени по инициатива на заместник министър-председателя Илияна Цанова, като в него са отразени предложенията за промени в нормативната база, дискутирани на две кръгли маси, проведени в началото на септември и октомври. В събитията участваха всички заинтересовани страни в управлението на средствата от ЕС – управляващи и контролни органи, представители на общините, браншови и стопански организации.

С постановлението се създава Координационен съвет към правителството, който ще го подпомага на експертно равнище като обсъжда текущи въпроси, свързани с управлението на средствата от ЕС. Този формат създава по-добра координация между отделните участници в системата, които ще могат да споделят добри практики помежду си, да съгласуват експертни позиции и да уеднаквяват процедурите, така че да бъдат по-ефективни в работата си.

Председател на съвета е заместник министър-председателят по управление на средствата от ЕС, а в състава му се предвижда да бъдат включени представители на управляващите органи, одитния орган, сертифициращия орган, Агенцията по обществени поръчки, Агенцията за държавна финансова инспекция и Националното сдружение на общините в Република България. Представители на Сметната палата и на браншовите и работодателските организации ще участват като наблюдатели.

Постановлението предвижда създаването и на Съвет по финансови корекции. Той ще играе ролята на медиатор при спорове между бенефициенти и управляващи органи като ще се стреми да сближава позициите и да решава конкретните казуси, така че да не се стига до съдебна процедура.

Съветът ще подпомага правителството в координацията на процеса по определяне и извършване на финансови корекции във връзка с нарушения, установени при обществени поръчки и договори по проекти, съфинансирани със средства от Европейския съюз. В този формат ще се разглеждат конкретни случаи, свързани с определянето и извършването на финансовите корекции, и ще се дават становища по тях. Целта е бъде постигната по-добра координация между контролните органи и уеднаквяване на практиката им по прилагане на финансовите корекции, което ще създаде по-добра среда за реализиране на проектите. Председател на Съвета по финансови корекции е заместник министър-председателят по управление на средствата от Европейския съюз. В състава му влизат представители на управляващите органи, Агенцията по обществени поръчки и Агенцията за държавна финансова инспекция. При необходимост дейността му ще бъде подпомагана от външни експерти.

 

 

Одобрена е българската позиция

по тълкувателно дело пред Съда на ЕС

 

Правителството одобри позицията на България по дело С-355/14 „Полихим-СС” ЕООД на Съда на Европейския съюз и дава съгласие за встъпване в производство. Делото е в рамките на преюдициално запитване в рамките на производството по делото „Полихим-СС” ЕООД срещу началника на Митница Свищов.

С изложените в позицията на България аргументи се извежда изводът, че в случай като този, разгледан в главното производство, когато стоките – енергийни продукти, са освободени за потребление и изведени от данъчен склад по търговска сделка за купувач, който не е лицензиран за производство на електрическа енергия и не притежава удостоверение за освободен от акциз краен потребител, и след това препродадени и доставени на лице, притежаващо удостоверение за освободен от акциз краен потребител, те са освободени за потребление по смисъла на чл. 7, §1 и §2 от Директива 2008/118/ЕО и не са налице условията за прилагане на разпоредбите на Директива 2003/96/ЕО за освобождаване от облагане с акциз за лицензирания складодържател („Полихим-СС” ЕООД).

Представени са аргументи в подкрепа на извода, че с оглед разпоредбите на акцизното законодателство и предвид фактите по главното производство, процесните стоки – енергийни продукти, доставени директно на лице, притежаващо удостоверение за освободен от акциз краен потребител, при условие, че същото не е първоначален купувач на стоката и не фигурира в данъчните документи, следва да се обложат с акциз в размер съгласно ставката, определена за моторно гориво.

Конституирането на България в производството по това дело ще позволи на страната ни успешно да се включи в процеса на правораздаване, осъществяван от Съда на Европейския съюз с оглед на еднаквото и точно прилагане на общностното право.

 

Въвежда се механизъм за справедливо налагане

на финансови корекции при нарушения

по оперативните програми

 

Правителството одобри промени в методологията за определяне на финансови корекции във връзка с нарушения, установени при възлагането и изпълнението на обществени поръчки и на договори по проекти, съфинансирани от европейските фондове. Целта е да се въведе ясен подход за определяне на случаите, в които финансовата корекция не следва да бъде за сметка на бенефициента, както и обективни критерии за покриването й.

Определени са основните принципи за установяване на случаите на налагане на финансови корекции, които не следва да бъдат за сметка на бенефициентите:

  • бенефициентът е спазил изцяло разпоредбите на приложимото законодателството;
  • за установеното от управляващ орган или от Изпълнителна агенция „Одит на средствата от ЕС” нарушение е постановено решение на КЗК или ВАС, с което бенефициентът се е съобразил;
  • в обявлението или документацията са заложени изисквания или критерии за оценка, които са били предмет на контрол от страна на КЗК и ВАС;
  • бенефициентът се е съобразил с изрични указания на управляващия орган.

С промените се регламентират възможността и обстоятелствата, при които органът, налагащ финансова корекция, може да прояви гъвкавост и да наложи по-малка корекция (до 10%) в ситуации, в които към конкретната поръчка не би имало интерес от страна на икономическите оператори в другите държави-членки. Предлага се и създаването на механизъм, регламентиращ систематичен анализ на причините и отговорността за финансовите корекции, последствията от тях, както и мерките, които трябва да се предприемат за предотвратяването им в бъдеще.

Направените изменения в действащата методология са в пълно съответствие с прилаганата от Европейската комисия методология за финансови корекции. Същевременно се осигурява справедливост при налагането на корекции, което от своя страна би намалило оспорването им по съдебен път.

 

 

 

 

Отпуснати са средства за изплащане

на обезщетения по споразумения

за забавено правосъдие

 

Правителството одобри допълнителни разходи по бюджета на Министерството на правосъдието в размер на 137 054 лв. Средствата са предвидени в централния бюджет. Те са за изплащане на обезщетения през третото тримесечие на 2014 г. по сключени споразумения за нарушени права на разглеждане и решаване в разумен срок на дела по приключили граждански, административни и наказателни производства.

Тази мярка е регламентирана в Закона за съдебната власт като начин за компенсиране на гражданите и юридическите лица, пострадали от забавено правосъдие. Техните заявления срещу актове, действия или бездействия на органите на съдебната власт, с които е нарушено правото им на разглеждане и решаване на делото в разумен срок, се подават в Инспектората към Висшия съдебен съвет. Проверката и произнасянето по заявленията се извършват в 6-месечен срок, а обезщетенията се изплащат чрез бюджета на Министерството на правосъдието въз основа на сключено споразумение.

 

 

За ратификация е предложено удължаването

на споразуменията с Европейския инвестиционен фонд относно инициативата JEREMIE

 

Министерският съвет предлага на Народното събрание да ратифицира подписаните на 24 октомври т. г. споразумения за изменение и допълнение на Рамковото и на Финансовото споразумение между българското правителство и Европейския инвестиционен фонд относно изпълнението на инициативата JEREMIE. Документите предвиждат да се удължи действието на споразуменията до 31.12.2025 г.

В обхвата на удължения срок попада само управлението на вече създадените инструменти и на средствата, представляващи възвръщаемост от направените инвестиции по инструментите, както и останали след изплащането на всички гаранции по смисъла на чл. 78, §7, от Регламент (ЕО) №1083/2006.

Споразуменията ще доведат до непрекъсваемост, устойчивост и приемственост в работата на Холдинговия фонд при прилагането и успешното приключване на създадените вече финансови инструменти, както и до реализирането на нови финансови инструменти от този тип. Устойчивостта в управлението на операциите на Холдинговия фонд ще доведе до по-големи възвращаемост и размер на рециклирания ресурс и свързания с него мултиплициращ ефект от използването на публичен ресурс по инициативата JEREMIE в България.

 

 

Правителството се запозна с базов сценарий

и основни допускания за разработването

на проектобюджета за 2015 г.

 

Правителството се запозна с доклад на министъра на финансите относно базов сценарий и основни допускания за разработването на проекта на държавния бюджет за 2015 г. и на актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2015-2017 г. Документът представя изпълнението на предвидените в бюджетната процедура за 2015 г. дейности.

В рамките на правомощията на настоящото правителство и в условията на въздействие на външни и вътрешни неблагоприятни събития, МФ подготви базов сценарий на фискалната рамка за периода 2015-2017 г., в който са отразени ефектите от неотложната актуализация на бюджета за 2014 г. и променените очаквания за макроикономическото развитие през следващите години. В процеса на подготовката на бюджетните разчети за периода 2015-2017 г. с информация за финансовото състояние на системите и необходимостта от осигуряване на финансиране от бюджета на основните публични услуги бяха ангажирани и министрите и останалите първостепенни разпоредители с бюджет.

Актуализираната макроикономическа прогноза е разработена съгласно изискванията на Европейската система от сметки (ESA 2010) и отразява текущото развитие на националната икономика, както и променените външни допускания за международната среда до края на 2014 г. и през следващата 2015 г. През 2015 г. се прогнозира забавяне на реалния растеж на БВП до 1,2 на сто. За 2016 г. и 2017 г. се очаква ускоряване на икономическия растеж – достигане на нива, съответно 2% и 2,5%, в резултат на по-благоприятна вътрешна и външна среда.

Целите за дефицита по консолидираната фискална програма за 2015 г. са 3% от БВП, за 2016 г. – 2,5% от БВП, за 2017 г. – 2% от БВП. Разчетите за приходите и помощите по КФП за периода 2015-2017 г. показват относително постоянно ниво спрямо БВП с тенденция за леко понижаване в границите на 36,8-36,2 на сто от БВП. Съобразено със заложените цели за дефицита по КФП, свързани с мерки за фискална консолидация и очакваното ниво на приходите за периода 2015-2017 г., възможностите за финансиране на публични разходни политики са ограничени в рамките от 39,9% от БВП през 2015 г. до 38,2% от БВП през 2017 г.

Политиката по управление на държавния дълг ще продължи да бъде насочена към осигуряване на необходимите средства за финансиране на държавния бюджет и рефинансиране на дълга в обращение като пряко следствие от нуждите за покриване на падежиращия се дълг, бюджетните дефицити, поддържане на определени нива на фискалния резерв, както и при необходимост от осигуряване на средства за ликвидна подкрепа.

Базовият сценарий и основните допускания за разработването на проектобюджета за 2015 г. и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за 2015-2017 г. са добра основа, върху която бъдещото правителство може да извърши необходимите според него промени, реализирайки своята визия за развитието на публичния сектор в следващите три години.

 

 

 

 

 

 

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram