Строим тунела под Шипка 117 години на думи

Първата копка, направена преди 20 години на 27 август, се затри.

Строителството на тунел под Шипка, химера на цели 117 години, се подхвана отново завчера от президента, когато Плевнелиев се качи на историческия връх за празненствата по повод Шипченската епопея. Според държавния глава непременно съоръжението ще се подхване, но когато дойдат размразените пари по проектите.

В най-новата история на Отечеството изначалната ритуална „първа копка” на строеж на тунела под Балкана правят на днешния 27 август преди 20 години. Церемонията се провежда, след като габровският кмет Иван Ненов реанимира следосвобожденската идея за прокарване на тунела Шипка.

Реализацията тогава, както и днес си остава само с ритуала по забиването на кирките от мъже в костюми за снимка по медиите.

Ангажиментите на правителствата на Любен Беров и Иван Костов останаха на ниво коментари. Премиерът Жан Виденов го замрази. После Бойко Борисов се упражни в приказки като каза: „Ако имаме още един мандат ще направим и тунела под Шипка“.

IX-то Народното събрание през 1897 г. одобрява без „въздържали се” и „против” проект за прокарване на тунел под Шипка с железопътна линия през него.

Правителството пада година след това и проектът отива в забвение.

Чак през 1970 г., отново се вади в обращение. Но пак е прибран в папка „чакащи” за повече от 20 години. Когато се и прави първата копка на 27 август.

През 2006 г., предпроектно и проектно проучване със средства по програма ИСПА дадоха надежда, че историческата идея може и да се реализира.

В края на 2007 г. Агенция „Пътна инфаструктура“ (АПИ) обяви, че започват строителните дейности. Но не започнаха.

През октомври м.г. депутат се развихри и пак удари „първа копка”, но символична.

Уж пролетта се бяха пораздвижили нещата, появиха се инвеститори, после пак се отложиха, заради спирането на грандиозните начинания и европарите, които ги обезпечават.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram