Строители на магистрално щастие

Maгистрално щастие за всички българи ни обещават от ГЕРБ до 2020 година. Планираната дължина на класните многолентови пътища към 2020 г. ще трябва да достигне 1216 км. На практика голямото строителство едва сега започва. За сравнение – по време на мандата на предходното правителство на Бойко Борисов бяха завършени само 115 км магистрални пътища. След 2020 г. Европейският съюз спира да финансира строителството и поддръжката на пътна инфраструктура, за това и правителството има основание да бърза.

Опитите на кабинета Борисов да докаже, че може да строи евтино пътища в България, всъщност обаче излизат солено на българските граждани. Фирмите се надцакват с безумно ниски оферти, а след това резултатът е некачествени пътища и кърпежи до дупка.

Как се избират достойните, които да реализират премиерските мечти? Кои са строителите на магистралните мераци на ГЕРБ, които първо строят, а после ремонтират?

Собствениците на строителните фирми, които строят пътища и магистрали  у нас е оказаха сред най-богатите българи, според  в. „Пари“ и сп. „Форбс“. Те са „любимците на ГЕРБ“, които печелят търгове, строят и ремонтират „евтино“ с парите на данъкоплатците.

Безспорен фаворит и строител N1 на магистралното щастие  е „Агромах“. Местната благоевградска фирма участва в сдружения, става подизпълнител на чужди филми и печели много от обществени поръчки. „Агромах“ е водеща в обединението „АМ Струма 3.1“, в което влизат още „Пътища Пловдив груп“, „Пътища Пловдив“, АБ, „Хидрострой“ и „Алве консулт“. Консорциумът е фаворит да строи участъка от Благоевград до Кресненското дефиле, след като получи максималните 100 точки за техническата си оферта, и взе много солиден аванс пред конкурентите си. Собствеността на фирмата е особено интересна по своята партийна окраска.
През пролетта на 2014 г. собственик на големия пакет акции е станал благоевградският предприемач Асен Славеев, който купи от пловдивския бизнесмен и политик от БСП Георги Гергов закъсалата „Пътища Пловдив“. Ортак в обединението, който има опит с голям инфраструктурен обект, е варненската фирма „Хидрострой“, която в момента строи 17-километровата Северна скоростна тангента на София, чието изграждане закъснява заради отчуждителните процедури. Дружеството построи участъка на магистрала „Струма“ от гр. Сандански до Кулата, който бе пуснат за движение.
Втори безспорен фаворит е „Пътстрой 92“. Дружеството може да се определи като „цар на анексите“. Почти всички магистрали, които правителството на ГЕРБ построи през годините, поскъпнаха въпреки заклинанията, че порочната практика с анексирането на договорите остава в тъмното минало на тройната коалиция. Порочната практика започна още от първата магистрала  „Люлин“. Последваха я „Тракия“ и „Струма“, така и до днес.
Анексите са пренебрегваната истина от управляващите за действителната стойност на новоизгражданите лотове, а техният безспорен майстор е „Пътстрой-92“ АД .Фирмата е създаден през 1993 г., а от 2008 г. принадлежи към групата фирми ГЕОТЕХМИН. Мажоритарен собственик на фирмата е най-богатия българин Цоло Вутов.
Трета в класацията ни е „Трейс Холдинг“. Собственикът на „Трейс“, една от любимите фирми на ГЕРБ  е Николай Михайлов. Бизнесменът заема 40-о място със 101,6 млн. лв. в класация на в. „Пари“ по богатство. Империята „Трейс“ строи в района около Стара Загора и Родопите. Всъщност няма нищо случайно, тъй като самият собственик на империята Николай Михайлов е родом именно от района. „Трейс“ финансира предизборната компания на царската партия, близка е до Ахмед Доган, а сега е фаворит и на новата власт.

Основната фигура в „Трейс Груп Холд“ е фирмата „Пи Ес Ай“ АД, като зад това име се крие преименуваната 100 процентово частна „Пътстройинженеринг“ АД. Компаниите, влезли в пътностроителния холдинг, идват от района на Бургас, Сливен, Ямбол, Стара и Нова Загора, Казанлък. Има и фирми от Кърджали и Смолян. За сега обаче „Трейс“ получава апетитни обекти от кабинета „Борисов“. Двете най-големи компании в бранша „Трейс“ и „Холдинг Пътища“ са спечелили най-много  договори за поддържане на пътищата, показва справка в регистъра за обществените поръчки.  Самостоятелно и в консорциуми „Трейс“  имат най-голям дял и чистят 4525 км републикански пътища в областите Ловеч, Стара Загора, Смолян, Кърджали, Ямбол и Софийска област.

Безспорен фаворит за изпълнител на премиерските мечти е и „Глаболгарстрой“. Пътните фирми на любимеца на Бойко Симеон Пашов печелят безапелационно строителството на магистрали, пътни участъци, спортни зали. Печелят, строят, а после ремонтират. Дружеството може спокойно да получи приз за изпълнител на „златните строителни ремонти“. Фирмите около „Главболгарстрой“ работят основно в Югозападния район на страната – Благоевград, Разлог и зимните курорти Пампорово и Банско, както и в София. Въпреки, че пътните настилки по традиция дават дефекти Пашов печели много от обществени поръчки. През март стана ясно, че Европейската комисия е предложила максималната санкция от 7 млн. евро за поръчката по възлагането на лот 2 от магистрала „Струма“, но участието му в търгове продължава.Друга фирма, която навлезе в пътния сектор и е близка до премиерското сърце е уж австрийската „Алпине Майредер“. Тя спечели търга на пътната агенция за ремонт на отсечката Калотина – София по програма „Транзитни пътища 4″. Преди време името на компанията беше замесено с ДПС, а движението лобира за проекта хидровъзел „Цанков камък“, който се построи от австрийската фирма.Според търговските регистри австрийското дружество е собственост на „Алпине България“ и „Бългериън Еко Проджектс“. Втората фирма притежава 86% от „Минстрой холдинг“ – бивша фирма от структурата на „Мултигруп“, ръководена от бившия вицепрезидент на групировката Николай Вълканов. Именно Вълканов урежда прословутия хонорар за Доган на стойност 1 милион евро за „Цанков камък“. Въпреки, че е смятан за човек на ДПС, Николай Вълканов и фирмите от обръча на „Минстрой“ намират успешна среда за развитие по времето на ГЕРБ. Освен това фирмите на Вълканов печелят масово обществени поръчки от правителството на ГЕРБ, дори повече, отколкото при тройната коалиция.

Най-големите пари при всички управления и правителства се дават за  ремонт и изграждане на пътища. Средствата за магистралите идват от Брюксел и държавния бюджет. В този смисъл всеки българин е работодател на най-богатите хора в България. Те строят и печелят от нашите доходи, а  управляващите диктуват кой  колко да вземе от парите от бюджета, така и от европейските фондове.

/big5.bg/

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram