Общината заобикаля закона? Каква е цената?

Промяна в Наредба №30 за движението на превозните средства на територията на общината предлага кметът Галина Стоянова на Общинския съвет.

Съветниците трябва да гласуват този четвъртък причисляването на бавнодвижещите се пътни превозни средства към тези с животинска тяга.

Друго предложение на администрацията към старейшините е включването в Наредбата на нов текст, с който бавнодвижещите се ППС-та да се регистрират в Община Казанлък.

Целта на промяната и добавката е да бъде най-после регистрирано по някакъв начин туристическото влакче и да бъде придобито от администрацията.

Става въпрос за влекача с вагоните, който Общината пусна да се движи из града по Празника на розата и който КАТ отказа да регистрира по реда на Закона за движение по пътищата.

Дижението на каруците из общината се регламентира от Наредба №30, една каручка става легална след получаване на разрешително от кмета на населеното място и поставянето на синя табела с регистрационен номер, издаден от общинска администрация.  Положението остава същото с конските талиги, но към техния регистрационен режим, регулиран от Общината, кметът Стоянова иска да бъдат включени и бавнодвижещи се пътни превозни средства, развиващи максимална скорост до 25 км/ч.

Този ход трябва да изглежда като хитра юридическа маневра за избягване на пререгистрацията по Закона за движение по пътищата на влакчето в КАТ, която бе отказана, въпреки натиска на местната управа върху служители на „Пътна полиция”.

Аткракционното влакче е частна собственост на казанлъчанина Георги Георгиев. Той спечели обществена поръчка, обявена от Общината за доставка на такова влакче по критерий на възлагане „най-ниска, предложена цена“, но „Пътна полиция” отказа да прехвърли собствеността от Георгиев на кмета, като представител на местната власт и да го пререгистрира. Влакчето се движи с  регистрационна табела А 5589 ВА и според Георгиев разполага с голям и малък талон. В талона влакчето се води като УАЗ.

Пак според Георгиев, двигателят на влекача не е оригиналният на уазката, а сменен с дизелов на „Мерцедес”, само купето-влекач било на УАЗ, нямало други промени по техническото състояние, променена била само „физиономията”, за да изглежда влакче.

Разминаването на данните от талона и визията на ППС-то е сериозна причина КАТ да не допусне пререгистриране.

За да бъде извършено прехвърлянето на собствеността на влакчето и да получи то старозагорска регистрационна табела, от КАТ имат редица законови изисквания, само две от тях са наличието на Протокол за съответствие на ППС-то, издаден от лицензирана лаборатория за годността на превозното средство да превозва пътници и Сертификат за производство на атракционното влакче с посочен гаранционен срок. Очевидно влакчето на Георгиев с бургаския номер няма тези документи, затова и „Пътна полиция” в Казанлък отхвърля напора на Общината да пререгистрира возилото.

В публичната покана за доставката на атракционното ППС от Общината също са посочили необходимостта: „ Влакчето да разполага с нужните според вида и конструкцията си документи за покриване изискванията за първоначална регистрация/пререгистрация и движение по смисъла на глава трета от Закона за движението по пътищата и специалните подзаконови нормативни актове; минимален гаранционен срок за изправност на цялата композиция – 12 месеца”.

Въпреки, очевидната липса на документи и непокриване на изискуемите условия на ЗДвП, за разлика от КАТ, общинарите си затвориха очите и пуснаха влакчето да пътува по центъра и пешеходната зона.

Освен техническите обстоятелства, Законът за движение по пътищата има и още претенцията водачът, превозващ хора да спира ППС-то за качване и слизане на пътници по допълнителна автобусна линия само на местата, определени за това от съответния общински съвет. Спирки по пешеходната зона Съветът в Казанлък не е гласувал. И още „Шофьорът може да извършва превоза само с предназначени за това пътни превозни средства, съобразно товароносимостта, отразена в свидетелството за регистрация, категоричен е ЗдвП“, а един УАЗ няма как да има отразени 36 пътнически места в талона.

Кметът Стоянова предлага на Об съвет следната обтекаема дефиниция: „Бавнодвижещо се ППС е пътно превозно средство, предназначено за развлекателна дейност, както и състав от механично свързани такива ППС, които участват в движението по пътищата като едно цяло и максималната им/му скорост на движение е 25 км/ч”. В определението не е уточнено, че ППС-то ще развлича хора, превозвайки ги.

Според ЗДвП и още няколко подзаконови нормативни акта, всяко изменение в конструкцията на регистрираните пътни превозни средства се подлага на специални технически изпитания по определен ред, за да  бъдат издадени съответните сертификати за годност и легално движение по пътищата на ППС-то.

Няма отговор защо туристическото влакче не премине по целия законен път на техническото изпитване, получаване на съответните сертификати и одобрение от лицензираните за това служби и да бъде регистрирано нормално, а се налага администрацията на кмета да прибягва до нормативни фокуси с една цел-да регистрира влакчето, дори и като каруца. Не е много ясно и защо Общината сама пренебрегва собствените си условия при обявяване на обществената поръчка и приема да купи ППС без „необходимите според вида и конструкцията му документи“.

Все пак влакчето ще вози хора, отговорност, която е преди всички останали цели. Би следвало тъкмо Общината, за да е спокойна, да пуска по улиците возило, което е сертифицирано за качество и притежава всички документи за това, както и нормална регистрация в КАТ. Пуснато в движение по реда на каруците, то е уязвимо и подлежи на спиране от движение от пътните органи.

Ако се цели радост за децата и туристите, то нека тя е не е на всяка цена.

 

 

 

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram