80 години величие: Защо лъвът е върху корниза на Паметника на свободата?

Рубриката „80 години величие“ на ТЕЛЕВИЗИЯ ПРЕСС  ТВ и РАДИО ВИС ВИТАЛИС се посвещава на 80-та годишнина от въздигането на Паметника на свободата на връх Шипка.

В нея ще ви разкажем и покажем любопитни подробности от историята на Паметника, благодарение на любезното съдействие на НПМ „ШИПКА-БУЗЛУДЖА“.

Паралелно със строителството на паметника се търси и решение за изработване на фигурата на лъва. По първоначалния проект лъвската фигура е трябвало да бъде поставена на върха на паметника.

Въз основа на модела, създаден от Ал. Андреев, скулпторът Кирил Шиваров изработва увеличен гипсов макет, съставен от 28 части, с дължина 8 метра и височина 5 метра.

 

На снимката: Кирил Шиваров – скулптор

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Макетът е одобрен от приемателна комисия, членове на която са скулпторите Иван Лазаров, Жеко Спиридонов, художникът Александър Божинов, етнографът Христо Вакарелски и др., след което леяри от артилерийския Арсенал в София го отлива. През 1929 г. лъвската фигура е поставена на корниза над главния вход на Паметника на свободата.

 

На снимката: Приемателната комисия пред гипсовия макет на фигурата на лъва преди отливането й от бронз

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

На снимката:  Лъвската фигура след отливането и сглобяването й във Военния арсенал в София

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

И както събитието, чиято слава увековечава Паметникът на свободата, така и самият строеж е родил легенди. Една от тях е свързана именно с фигурата на лъва. Тя разказва, че първоначално освен, че е била предвидена за върха на паметника, лъвската фигура е гледала на север. Заради протест от румънското правителство, което се опасявало от териториални претенции, завъртели лъва на запад, от което недоволствали сърбите, след ново завъртане гърците пък възроптали и така, докато накрая не обърнали лъва на изток и не го свалили от върха на паметника.

Причините за свалянето на лъвската фигура от върха на паметника, както обикновено става, се оказват доста по-прозаични – от техническо и финансово естество. Що се отнася до посоката, към която гледа лъвът, от снимките на конкурсните макети е видно, че още от самото начало фигурата е обърната на изток.

На снимката: Сглобяването на фигурата на лъва на Паметника на свободата

sn.4

За причините, наложили промяната, пише арх. Иван Данчов: „…лъвът, който по проекта на скулптора Андреев бе поставен върху пресечената пирамида и гледан отдолу намаляваше оптически големината си, да се постави над портала на мавзолея, като органически се свърже с архитектурата на паметника”.

В спомените си „Как бе построен Паметникът на връх Столетов (Св.Никола)”  арх. Генчо Скордев също пише по въпроса: „Над главния вход върху масивния корниз бе поставен бронзов лъв, дълъг 8 метра и висок 4 метра. По първоначалния проект фигурата на лъва трябваше да бъде поставена върху паметника, но след направа на макет върху горната площадка на изградения паметник, направен от дървен материал, брезенти, платнища и др. се установи, че за да се избегне прекомерно закриване и рекурсиране фигурата на лъва, трябваше да се изгради постамент 8 метра висок. Но това щеше да оскъпи и забави строежа.

Бронзовият лъв е дело на скулптора Кирил Шиваров, който го моделира от гипс в голямата зала на железопътния коловоз в тогавашния софийски арсенал. По невнимание обаче на ж.п. персонала един вагон разруши почти завършения модел и трябваше наново да бъде възстановен. Впоследствие лъвът бе излят от бронз на много парчета и на местото заварен с оксижен.”

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram