СКАНДАЛНО! Четвърта година общинска наредба в Казанлък продължава да действа в пълно противоречие със закона

На сайта на Общински съвет Казанлък се мъдри Наредба № 32 за принудителното изпълнение на заповеди за поправяне, заздравяване или премахване на строежи или части от тях на територията на Община Казанлък, наредбата е приета с Решение № 68 /30.10.2008 г. на местния парламент.
Съгласно неколкократните изменения на Закона за устройство на територията /ЗУТ/, цели  пет пъти през 2012 г.,  са настъпили доста промени, които е трябвало да бъдат отразени в тази местна наредба, но защо това не е било направено от Общинския съвет на Казанлък и защо внасянето на промените не е било инициирано от Общината, остава загадка.
Възможностите са две: поради незнание на юристите в Общинска администрация и Председателя на Общински съвет /който също е юрист/ или нарочно, поради някакви други цели. Говори се, че пропуските е възможно съзнателно да са оставени.
Без да претендираме за изчерпателност, предлагаме някои от промените, които би трябвало задължително са вече внесени в Наредба №32, както повелява ЗУТ. Но не са и може да се предполага, че липсата им създава възможности за това, спазвайки досегашния, стар текст на наредбата, общинските служители да нарушават сериозно разпоредбите на Закона за устройство на територията /ЗУТ/.
Чл.2 изброява подробно видовете строежи, за които се отнася тази наредба . Първата група са строежи, които попадат в разпоредбите на чл. 195 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), така наречените „самосрутващи се” сгради. В този член са настъпили сериозни изменения през 2012 г., като например по ал.2 са попадали и недвижими имоти- паметници на културата. По тази причина в чл.5, ал.2 от Наредбата се предвижда изработване на част „Реставрация, консервация и експониране на паметници на културата”. В сега действащия ЗУТ обаче, в чл.196 за недвижими имоти- паметници на културата се отнася съвсем нова алинея 8, по която установяването на състоянието и последващите мерки, отнасящи се за паметници на културата са по реда на закона на културното наследство. И така паметниците на културата вече са отпаднали от обхвата на наредбата, въпреки че това не е отразено в нея, както императивно изисква ЗУТ.

Втората група са „незаконни строежи или части от тях, посочени в чл. 147 и чл. 151, ал. 1 от ЗУТ и за сгради, съоръжения или части от тях, чието предназначение е променено не по установения за това ред, но в измененията на ЗУТ от 2012 г. има абсолютно нов член 224а, който регламентира как се процедира при установяване на незаконни строежи от 4 до 6 категория, каквито са например тези по чл.147. В този член попадат например малките стопански и складови постройки, летни кухни и др., които са широко разпространени в жилищните имоти, както в селата, така и в града.
И така: има ли разлика в двете процедури –тази, която е съгласно сега действащия ЗУТ и тази от Наредбата на ОбС – да, има и тя е съществена!
В наредбата в чл.6 се допуска също да се възлага проектиране или изпълнение на СМР по Наредбата за възлагане на малките обществени поръчки, която е отменена с § 2 на Постановление № 38 от 23 февруари 2012 г. за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет – ДВ, бр. 17 от 28 февруари 2011 г., в сила от 26.02.2012 г.
В последните засега изменения на ЗУТ „член 196, ал. (6) (Изм. – ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) се казва, че „В случаите по ал. 5 въз основа на влязлата в сила заповед по ал. 3 и протокол за извършените разходи се издава заповед за незабавно изпълнение по реда на чл. 418 от Гражданския процесуален кодекс, докато в наредбата се цитира съвсем друг член от ГПК, сигурно поради настъпили промени и в него.
Известно е, че постоянните смени в законовата база, по която работят и общинските администрациии, в това число и ЗУТ създават една нездравословна среда, в която дори общинските юристи не са наясно, а как да се изисква от обикновените гражадани и бизнеса да знаят и спазват законите.
А може би калинките в правителството са забъркали такава каша, с каквато местните им подопечни не могат съвсем да се справят. Очевидно е също, че между централната и местната власт – и двете от ГЕРБ, липсва комуникация и наредбата вече четвърта година продължава да действа в пълно противоречие със ЗУТ.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram