ОДМВР – Стара Загора уведомява гражданите относно промените в новия образец Свидетелствата за управление на МПС

Във връзка с въвеждането от 19.01.2013г. на изискванията на Директива 2011/94/ЕС на комисията от 28 ноември 2011 година за изменение на Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, относно свидетелствата за управление на превозни средства и влизане в сила разпоредбите на чл. 150а, ал. 2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и чл. 51 от Закона за българските лични документи (ЗБЛД), се предвиждат следните промени:
1.Считано от 21.01.2013г. стартира отпечатването на Свидетелства за управление на МПС от новия образец.
В тази връзка, от група „Български документи за самоличност“ уведомяват гражданите, че не е задължителна подмяната на валидните СУМПС с тези от новия образец!
2. При издаване на СУМПС от новия образец срокът на валидността им ще бъде съгласно разпоредбите на ал. 3, 4 и 5 на чл. 51 от ЗБЛД, както следва:
– срокът на валидност на свидетелството за управление на моторно превозно средство за категории АМ, А1, А2, А, В, В1 и ВЕ е 10 години.
– срокът на валидност на свидетелството за управление на моторно превозно средство за категории С, СЕ, С1, С1Е, D, DE, D1, D1E и Т (Ттк и Ттм) е 5 години.
– срокът на валидност на свидетелството за управление на моторно превозно средство на лица с физически недостатъци е до 5 години.
3. В изпълнение разпоредбите на чл. 150а от ЗДвП от 21.01.2013г. при издаване на СУМПС на водачите притежаващи или придобили категория D (на база постъпил оригинален протокол от съответния областен отдел към Дирекция „Автомобилна администрация“), ако са притежавали категория Ттб, при издаване на свидетелство за управление на МПС в колона 12 срещу категория D ще се отразява код 103 „Водач, притежаващ свидетелство за управление на МПС от категория D и право за управление на тролейбус.“.
4. От 21.01.2013 г. водачите, които притежават категория D, могат да придобиват правоспособност за управление на тролейбус само на база постъпил оригинален протокол от съответния областен отдел към Дирекция „Автомобилна администрация“ за успешно издържан изпит за права за управление на тролейбус. Свидетелството за управление на МПС да се издава за категория D като в колона 12 срещу категория D да се отразява код 103.
5. От 21.01.2013 г. при подмяна на свидетелство за управление на МПС, категория М ще се приравнява на категория АМ.
6. Считано от 21.01.2013 г. дубликат на СУМПС ще се издава само на водачи притежаващи нов образец СУМПС или СУМПС стар образец с отразена правоспособност за управление на МПС от категории М, А1, А, В, В1 и ВЕ. За СУМПС стар образец с отразена правоспособност за управление на МПС от категории С, СЕ, С1, С1Е, D, DE, D1, D1E и Т се издава дубликат, а на водача се издава ново СУМПС с предвидените в чл. 51 от ЗБЛД срокове, след представяне на необходимите документи, съгласно Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина
За да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство.
За определяне правоспособността на водачите моторните превозни средства се делят на следните категории, различни от тези по чл. 149, обозначени с латински букви:
1. категория АМ – мотопеди – двуколесни или триколесни превозни средства с конструктивна максимална скорост не по-висока от 45 km/h, както са определени в чл. 149, ал. 1, т. 1, букви „б“ и „г“ (категория L1е и категория L2е), с изключение на тези с конструктивна максимална скорост, по-малка или равна на 25 km/h, и леки четириколесни превозни средства, както са определени в чл. 149, ал. 1, т. 1, буква „л“ (категория L6e);
2. категория А1:
а) мотоциклети с работен обем на двигателя не повече от 125 cm3, с максимална мощност не повече от 11 kW и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,1 kW/kg;
б) триколесни моторни превозни средства с мощност, която не превишава 15 kW; 3. категория А2 – мотоциклети с мощност, която не превишава 35 kW, и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,2 kW/kg, като удвоената реална мощност не е по-голяма от нетната мощност на двигателя;
4. категория А – мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW:
5. категория В1 – четириколесни превозни средства (без тези от категория L6e) с маса без товар не повече от 400 kg (категория L7e) (550 kg за превозните средства, предназначени за превоз на товари), в която маса не се включва масата на акумулаторните батерии на електрическите превозни средства и които имат максимална нетна мощност на двигателя не повече от 15 kW, както са определени в чл. 149, ал. 1, т. 1, буква „м“; тези превозни средства трябва да отговарят на техническите изисквания, които се прилагат към триколесни моторни средства от категория L5e, освен ако в нормативен акт са предвидени отделни технически изисквания за тях;
6. категория В – моторни превозни средства с допустима максимална маса, която не надвишава 3500 kg, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg; без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства, моторни превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, надвишаваща 750 kg, при условие че допустимата максимална маса на състава не надвишава 4250 kg;
7. категория ВЕ – без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства, състав от пътни превозни средства, с теглещо превозно средство от категория В и ремарке или полуремарке, когато допустимата максимална маса на ремаркето или полуремаркето не надвишава 3500 kg;
8. категория С1 – моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, с допустима максимална маса над 3500 kg, но не по-голяма от 7500 kg, които са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;
9. категория С1Е:
а) без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства, състав от превозни средства с теглещо превозно средство/влекач от категория С1 и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса на ремаркето или полуремаркето над 750 kg, при условие че допустимата максимална маса на състава не надвишава 12 000 kg; б) без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства, състав от превозни средства с теглещо превозно средство от категория В и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса на ремаркето или полуремаркето над 3500 kg, при условие че допустимата максимална маса на състава не надвишава 12 000 kg;
10. категория С – моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, чиято допустима максимална маса надвишава 3500 kg, които са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;
11. категория СЕ – без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства, състав от пътни превозни средства с теглещо моторно превозно средство от категория С и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса над 750 kg;
12. категория D1 – моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 16 пътници плюс водача и с максимална дължина, непревишаваща 8 m; към моторните превозни средства от тази категория може да се прикачва ремарке, чиято допустима максимална маса не надвишава 750 kg;
13. категория D1E – без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства, състав от превозни средства с теглещо превозно средство от категория D1 и ремарке с допустима максимална маса над 750 kg;
14. категория D – моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на повече от 8 пътници плюс водача; към моторните превозни средства, които могат да се управляват със свидетелство от категория D, може да се прикачва ремарке, чиято допустима максимална маса не надвишава 750 kg;
15. категория DE – без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства, състав от превозни средства, при които теглещото превозно средство е от категория D, и ремарке с допустима максимална маса над 750 kg; 16. категория Т – колесни трактори (Ткт); към тази категория се приравняват и трамвайните мотриси (Ттм). (3) (Отм. – ДВ, бр. 54 от 2010 г., в сила от 19.01.2013 г.)

/ОДМВР Стара Загора/

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram