Как жп проекти за над 1 милиард лева от ЕС увиснаха заради КЗК

0
427

България е напът да загуби еврофинансиране за над 1 милиард лева по проекти за модернизацията на жп инфраструктурата у нас. 

В ролята на саботьора този път не са зловреди интереси на опозицията, която всячески се опитва да подрони авторитета и да събори властта, а Комисията за защита на конкуренцията. Антимонополният орган напоследък е взел присърце най-важните и многомилионни обществени поръчки на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).

За какво иде реч.

Необходимо е да започнем от малко по-далеч, а именно общото състояние на жп транспорта в България. То е отчайващо и допълнително влошаващо се. Новият мениджмънт на БДЖ, назначен след като бившият министър Московски бе командирован на сладка служба в Солун, откровено „не е в час“. Не знаят какво да направят и как да го направят, а тарикатите от старите схеми са ги натиснали с чатал на врата.

По почти всички железопътни дестинации в страната влакът отдавна е загубил битката с автомобилния транспорт, а единственото направление, по което жп услугата би могла да е конкурентна на автобусите, е линията София – Пловдив – Бургас. За нея вече три петилетки БДЖ ни обяснява, че в един хубав ден влакът от столицата до морето ще стига за някакви си три часа.

За да стане това, не че пак е сигурно, че ще стане, обаче трябва да се завършат няколко важни жп проекта с осигурено еврофинансиране, бавещи се вече много години заради серия от съдебни обжалвания.

На първо място това е тежкият високопланински участък Елин Пелин – Костенец.

Проектът за жп трасето с дължина от 51 километра е с бюджет от над 1 милиард лева. Щедрото еврофинансиране привлече интереса на 19 сериозни строителни компании, сред които и много чужди компании.

Заради сложността на проекта трасето е разделено на три лота. В рамките на проекта трябва да бъдат изградени над 20 км тунели и 23 моста и виадукти, с обща дължина около 3 км. Предвижда се още да бъдат модернизирани 5 жп гари, както и премахване на всички пресичания на едно ниво между жп транспорта, автомобилното движение и пешеходците.

Паралелно вървят и дружи важни проекти – строителството на жп линията София – Волуяк, проект за още почти 200 милиона лева и за сигнализацията на жп линията Пловдив – Бургас – още 200 милиона лева.

Милиарди на трупчета

След серия от съдебни перипетии, които са забавили процедурите след обжалвания от страна на фризьорски салон и етажната собственост на блок в столичния квартал „Люлин“, в началото на тази година най-накрая и петте изключително важни проекта се отпушват и НКЖИ извършва класиране на подадените оферти.

Изборът на печелившите от страна на инфраструктурната компания може да се определи като „шарен“. Има по нещо и за добре известни нашенски компании, които на конвейр печелят многомилионните обществени поръчки, но също така и за трите лота от технологично сложния участък Елин Пелин – Костенец са избрани консорциуми с преобладаващо международно участие.

След серия от обжалвания в КЗК обаче картината става съвсем различна. Ето какво се случва:

НКЖИ класира полско-испанския консорциум „Комса – Тракция“, с участници в обединението „Комса“ ЕАД и „Тракция ПРК и И“ С.А., на първо място в откритата процедура за модернизация на жп участъка София – Волуяк, финансиран от Механизма за свързана Европа.

В антимонополното ведомство обаче се получава жалба от сръбската ЗГОП (местния аналог на родното ТСВ), която изобщо не е включена в класирането. А причината за отстраняването на дружеството е, че основно изискване на тръжната процедура е изпълнителят да има поне 88 милиона лева оборот за последните 3 години. Сръбската компания първо изобщо не представя данни за приходи, а след това внася документи, с които успява да докаже постъпления от едва 35 милиона лева.

КЗК обаче отменя решението и разпорежда включване в класирането на ЗГОП, зад която източници от НКЖИ подозират, че реално стои пернишки бизнесмен със солидни позиции както в антимонополния орган, така и във ВАС.

Съвсем сходен е сценарият с лот 1 от участъка Елин Пелин – Костенец. Тук НКЖИ класира на първо място обединението “Джен-Дуй ЖП Елин Пелин”. В него са големите турските компании “Дженгиз Иншаат Санайи ве Тиджарет Аноним Ширкети” и “Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризм Дъш Тиджарет ве Санайи Лимитед Ширкети”. Офертата им бе за 498,8 млн. лв.

След обжалване обаче КЗК отменя решението и по този начин класира родната ГБС.

За лот № 2 – от Вакарел до Ихтиман, с прогнозна стойност 116,154 млн. лв., регулаторът се произнася по техническата част на офертите, което е меко казано странно за орган, съставен от партийно излъчени юристи. Така антимонополистите отменят избора на италианско-българския консорциум “Салчеф – Гигастрой”, в който са италианските “Салчеф” и “Салчеф Конструциони Едили е Феровиарие” и “Гигастрой”, чиято оферта е за 126,395 млн. лв. След решението на КЗК тук победител би трябвало да е фирмата на Велико Желев ВДК (бившата „Водстрой 98“), която е отстранена от класирането на НКЖИ заради технически грешки на офертата.

Няма изненада и при третия лот от участъка. Там жалба на “Щрабаг Джи Пи Рейл 2017”, които са класирани на второ място, отменя старта на строителството от Ихтиман до Костенец.

Инфраструктурната жп компания е класирала на първо място консорциум “Булрейл 2018 г.” с цена от 283,8 млн. лв.
В него са китайската “Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани” и българската “Трейс – София”. С произнасяне отново по техническата част на офертите КЗК отменя избора. Така прекласирането на антимонополния орган вади на първо място офертата на консорциума „Щрабаг-Джи Пи Рейл 2017“, която е с над 110 милиона лева по-висока от китайската. Стойността ѝ е 394 525 074,05 без ДДС.

По проекта за сигнализацията на жп линията Пловдив – Бургас КЗК проявява различен подход, въпреки че има жалби от страна на две световно известни компании като „Талес“ и „Алстом“. Те не са уважени и КЗК потвърждава избора на консорциума „Плобур“, в който влизат „Бомбардие“ и актуалният победител в редица други обществени поръчки Джи Пи Груп.

Резултатът

След намесата на КЗК е очевидно, че изборът на сериозни строителни компании от чужбина е заменен от органа от познати нашенски изпълнители на проекти с много евромилиони.

Сега финалното действие се мести във Върховния административен съд, а до края на настоящия период на оперативна програма Транспорт остава още година, което означава много висок риск България да загуби повече от 1 милиард лева. А според източници на OFFNews този път няма да ни бъде разрешено да прехвърляме средства към метрото на София.

Oффнюз

Коментари от Фейсбук

ОТГОВОРИ

Please enter your comment!
Please enter your name here