Катарзисът за „Джи Пи Груп“ приключи рязко: с договор за тунел „Железница“

0
464
„Достойно е в името на бранда да депозираме отказ от договор за тунел „Железница“. Това обявиха от най-голямата строителна компания в страната – „Джи Пи груп“ през октомври. Решението им дойде след серия от разкрития за схеми в строителния бранш, както и след изказване на премиера Бойко Борисов, който поиска от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) да извади „по законен начин“ фирмата от своите търгове.

Няколко месеца по-късно този катарзис приключи. „Джи Пи груп“ и партньорите й „Глобал Кънстръкшън“ и „Виа-План“ ще строят тунела на магистрала „Струма“ срещу 185 млн. лв с ДДС. Днес от АПИ обявиха, че обединението е подписало договор за строителство.

Кога ще е готово

Проектирането и строителството трябва да се случи за малко над 35 месеца, или близо три години. Това означава, че тунелът, дълъг около 2 км, трябва да е готов в началото на 2022 г.

Крайният срок за построяване на цялата магистрала е краят на 2023 г., като евентуални закъснения може да донесат санкции за България от страна на Еврокомисията.

В момента текат тръжни процедури за най-тежкия участък – този през Кресненското дефиле, който е разделен на две отсечки. Търгът беше подновен преди ден, като настоящите крайни срокове за подаване на оферти са съответно 14 и 18 февруари.

„Нормално и морално“

Това развитие на нещата ознаменува интересен финал на цялата драма около „Джи Пи“. Тя започна с разследването на „Биволъ“ как консултантски фирми, близки до компанията, помагат при създаването, а после и оценяването на проекти, които се печелят от компанията. Скандалите продължиха с недоволството около ремонта на централната столична ул. „Граф Игнатиев“. През ноември прокуратурата повдигна и обвинение на един от съдружниците в строителната компания.

„Сметнахме за нормално и морално да се откажем от тези два проекта“, каза изпълнителният директор Стефан Тотев в интервю за „Капитал“ през октомври (вторият проект е за трамваен път в София – бел.ред.). В официалната им позиция тогава компанията твърдеше, че извън проблемите с прокурорски проверки имат сериозни притеснения относно графиците на строителство на тунела и загубата на евросредства. Това явно се е променило.

В своя официална позиция за медиите управителният съвет на „Джи Пи“ заяви, че е променил решението си заради решението на Върховният административен съд (виж по-долу), което ги потвърждава като изпълнител на поръчката. Те уточняват, че са се съгласили все пак да изградят тунела, за да не изгуби България европейското финансиране за „Струма“ заради забавяне в изпълнението на магистралата.

Реално в нито един момент след октомври „Джи Пи“ не дадоха реален знак, че ще се откажат от най-голямата си поръчка в последните години. Затихването на гнева на премиера, който след онова си изказване явно „забрави“ за желанието си да се махне компанията от обществените поръчки, очевидно е спомогнало за завръщането на строителя.

За ВАС е

На 4 януари тази година Върховният административен съд (ВАС) е отхвърлил последната жалба по търга за строителство на тунел „Железница“ на магистрала „Струма“. Така пътят пред договора беше открит.

През януари пътната агенция е предложила на ГБС, втори в класирането за „Железница“, да удължат срока на офертата си, но те са отказали. Подобни намерения заяви и председателят на УС на „Главболгарстрой Холдинг“ Калин Пешов в интервю пред „Капитал“ неотдавна. Обединение от компании от групата на ГБС строят отсечката преди „Железница“ в посока София-Кулата за 28.4 млн.лв. без ДДС.

Ако и „Джи Пи“ и ГБС бяха отказали, то щеше да се наложи да се обяви нова поръчка и строителството на тунела със сигурност да отпадне от настоящия програмен период.

capital.bg
Коментари от Фейсбук

ОТГОВОРИ

Please enter your comment!
Please enter your name here