АКИО МОРИТА – Японски предприемач

0
1694

Определят го като един от най-великите японски мениджъри, наред с Еиджи Тойота и Сиокито Хонда.

Акио Морита е роден през 1921 г. в Нагоя, един от индустриалните градове на Япония. Семейството му от поколения се занимава с производство на саке. По местните стандарти то принадлежало към заможната средна класа. Наследник на бизнеса за оризово вино на фамилията, Морита не проявявал голям интерес към фирмата на баща си. Вместо това предпочитал да се занимава с различни електронни устройства и скоро се превърнал в запален аматьор-електротехник. Пренебрегвал учението си, за да майстори електронни уреди. Без да губи интереса си към електрониката, Морита се записва в колеж и учи теоретична физика, а по време на Втората световна война е на служба при Военновременния комитет за изследвания към японския военноморски флот. Издига се до чин лейтенант.

След войната се отказва от лесната кариера в сигурната семейна фирма и през 1946 г. заминава за Токио, където се присъединява към бъдещия си партньор Масару Ибука. Със заем от 530 долара двамата основават компания с офис в една бомбардирана сграда на магазин. Това е Токийската телекомуникационна инженерна корпорация, по-късно наречена Сони. Компанията започва с двайсетина служители и начален капитал от 190 000 йени. По това време Ибука е на 38 години, а Морита на 25. Първият продукт на Морита не бил толкова блестящ – специализирана тенджера за ориз. Последвали обаче радио-компонентни и устройства – през 1949 фирмата разработва магнетофонната лента, а през 1950 г. Морито създава първия си значим продукт – магнетофонът, първият магнетофон в Япония. Най-големият пробив на Морита е транзисторното радио, въпреки че транзисторът бил американско, а не японско изобретение.

Морита пътува до САЩ през 1953 г., за да получи лиценз за технологията.

През 1957 той произвежда радиоапарат с джобен размер. Три години по-късно, през 1960 г., Сони произвежда първия транзисторен телевизор в света. Морита публикува книга, посветена на това, че оценките в училище нямат значение за успеха и деловите способности на хората. „Няма тайна формула на успеха на най-добрите японски фирми. Нито една теория, план или държавна политика не могат да направят бизнеса успешен — успехът зависи от хората. Най-важната задача на японския ръководител е да създаде добри, здрави отношения с подчинените си, да осигури семейна атмосфера в предприятието, да утвърди чувството, че работниците и ръководителите споделят еднаква съдба. Най-голям успех е завоюван от онези японски фирми, които са успели да развият чувство на еднаква съпричастност у всички, които в Америка се наричат работници, мениджъри и акционери на фирмата.“ Това са думи на Акио Морита от книгата „Произведено в Япония“, свързани с отношението към служителите. Той казва още:“Ето защо намирам време да се срещам всяка година с новоприетите млади специалисти. Всеки студент в Япония знае къде ще постъпи на работа, още преди да е завършил. Младите специалисти постъпват на работа през април. Винаги ги събирам в управлението на корпорацията в Токио. Там провеждаме церемония по приемането им. Тази година за пореден път се изправих пред 700 млади, ентусиазирани лица. Изнесох пред тях лекция, както правя ежегодно от 40 години насам. Новопостъпилите за пръв път се сблъскват пряко с онова, което ги очаква в света на бизнеса. Казвам им всичко, което според мене има значение за фирмата и за тях самите. При последната си среща с новопостъпилите формулирах мисълта си по следния начин: „Тук не е армия и това означава, че вие доброволно сте избрали „Сони“. Вие поемате отговорността и ние очакваме да бъдете с нас през следващите 20–30 години. Животът ни е даден само веднъж и тези години са най-светлият период от житейския ви път. Не забравяйте, че той няма да се повтори. Когато напуснете компанията, животът ви ще е свършил и не искам да съжалявате, че сте прекарали цялото си време тук. Това би било трагедия. Ние като ръководство и странични хора не можем да ви направим щастливи — всеки е ковач на собственото си щастие“.“

Но според Акио Морита „идеята за работа през целия живот в една и съща фирма не е японско изобретение.“, а привнесена от американски икономисти с леви убеждения, изпратени да демократизират страната.

Акио Морита е вицепрезидент на Японската федерация на икономическите организации и член на Японско-американската група за икономически връзки. През 1982 Морита става първият японец, награден с медал Алберт от британското Кралско общество за изкуства. Две години по-късно той получава Националния орден на Почетния легион, най-престижното френско отличие, а през 1991 е награден с Орден на Свещеното съкровище първа степен от императора на Япония.

През 1994 Акио Морита оповестява оттеглянето си от ръководството на Сони. Той умира от пневмония на 78-годишна възраст през 1999 г. В Токио.

Думите, които най-добре илюстрират успеха на Акио Морита и на Сони са: „Мисли глобално, действай локално“

 

Коментари от Фейсбук