МАРГьОРИТ ДЮРАС – Френска писателка

0
1695

Маргьорит Дюрас, чието истинско име е Маргьорит Донадьо, е френска писателка, драматург и киносценарист („Хирошима, моя любов“; „Индийска песен“) и режисьор.

Родена е на 4-ти април 1914 г. близо до Сайгон, в семейството на френски емигранти-педагози. Там тя получава две бакалавърски степени. За пръв път стъпва в Париж, когато е на 18 години. Учи математика, право и политология, но скоро се насочва изключително към кариерата си на писателка.

През Втората световна война участва в Съпротивата. Главна тема в нейното творчество е бунтът срещу безцветния делничен живот. Първите й романи наподобяват лаконичния стил в писмата на Хемингуей. В книгата й „Модерато кантабиле” мотивът за невъзможната и измислена любов е предаден поетично, с разкъсната стилистика, характерна и за следващите й произведения. В тях смисълът е доста затъмнен, в него се прокрадват и еротични елементи, например в „Смъртна болест”. Повестта й „Любовникът” – едно от най-силните й произведения, което тя пише когато е на 70 години,  в известна степен се определя като автобиографично. Пресъздаден  е разпадът на семейството на повествователката в Индокитай през последните дни на френската окупация.  За тази книга тя получава награда Гонкур.

Мемоарен характер носи книгата на Дюрас „Болката” – в нея авторката описва преживяванията си през последните дни на Втората световна война. Най-известното й произведение, превърнало се в сценарий за филм, е „Хирошима, моя любов”.

Смятана за представителка на течението на т.нар. нов роман  в литературата, Дюрас всъщност има твърде индивидуален и неопределим почерк. Други нейни произведения са:  „Цели дни по дърветата“ „Десет и половина вечерта едно лято“ , „Вицеконсулът“, „С отворени очи“ , „Сини очи, черни коси“ , „Писането“ . Маргьорит Дюрас не е възприемана еднозначно. Поклонниците й са свикнали да виждат в нейните героини другото аз на прочутата френска писателка. Но дали е така? На този сложен и деликатен въпрос се опитва да отговори литературният критик Ален Верконделе в книгата си „Дюрас“. Ален Верконделе е истински почитател на творчеството на Маргьорит Дюрас, но това съвсем не му е попречило да потърси истинското лице на създателката на „Модерато кантабиле“ и „Любовникът“. Ето  фрагмент от неговата книга, в която той се опитва да развенчае мита за авторката на „Хирошима, моя любов“.  ”Маргьорит Дюрас си изгради своя образ. Аз се опитах да го демитологизирам. Не беше лесно да разгранича лицето, представено от нея, реалния й лик. А и самата тя е твърде трудна за обрисуване. В миналото клонеше към комунизма. Беше дори член на ФКП, после я изключиха. Всъщност се оказа, че никога не се е борила срещу фашизма, както твърди сега, че е защитавала и каузата на феминизма. Интересуваше я единствено писането. Бих казал, че Дюрас е една твърде сложна и двойнствена личност. От майка си е наследила енергията и смелостта на селянката, готова е да се бори докрай, за да постигне предначертаната цел, стига, разбира се, тя да е добре предначертана. Понякога се проявява като жестока, фанатична и безкомпромисна. Бях наистина изненадан, че не открих нищо за дейността й през периода на Съпротивата. Попадна  ми уникален документ, озаглавен “ Колониалната империя“, в който авторката…яростно защитава колониализма! Подписан е с моминското й име. Това ме кара да се замисля върху нейните възгледи и поведение.

Маргьорит Дюрас винаги е имала финансови проблеми, но през 1939-та е разполагала с повече пари и е проявила голяма щедрост и благородство към мнозина, изпаднали в затруднение френски литератори – давала е пари на заем. Но  с времето се е отдръпнала, затворила се е в себе си – посветила се единствено на писането. Мисля, че най- хубавите й произведения са: „Хирошима, моя любов“ и „Модерато кантабиле“, а също и „Любовникът“. Всъщност творчеството на мадам Дюрас е неравно. През живота си тя направи доста грешки и доста изстрада. Но темите в нейното творчество са много важни: детството, любовта и сексът, а също и Индокитай – една част от света, която тя обожава. С най- силните си опуси Маргьорит Дюрас, при цялата си противоречивост, като автор и като личност, без съмнение ще остане във френската литература.” Това пише критикът Ален Верконделе в своята книга.

Маргьорит Дюрас умира от рак на гърлото на 3-ти март 1996 година на 82 г., погребана е в гробището в Монпарнас.

ОТГОВОРИ

Please enter your comment!
Please enter your name here